وبلاگ جامع صنعت ساختمان وبلاگ جامع صنعت ساختمان .

وبلاگ جامع صنعت ساختمان

پمپ سیرکولاتور چیست؟

پمپ سیرکولاتور (Circulator Pump)، پمپی است که از آن برای به گردش در آوردن یک سیال درون یک سیکل بسته استفاده می‌شود. این پمپ زیرمجموعه‌ی پمپ‌های سانتریفیوژ است که سیالات را تا دمای ۱۰۰ الی ۱۳۰ درجه سانتیگراد پمپاژ می‌کند. این الکترو پمپ‌ها اغلب برای تأمین آب داغ در سیستم‌های گرمایش مرکزی و منطقه‌ای، و گردش آب داغ در سیستم‌های آب گرم خانگی مثل مدار آب گرم شوفاژ، و یا برای سیرکوله آب، مورد استفاده قرار می‌گیرند.

بدنه پمپ‌های سیرکولاتور خطی را عموماً از چدن و یا استیل می‌سازند. پروانه آن‌ها هم از استیل، چدن و برنج ساخته می‌شود. گفتنی است که از هر نوع پمپ سیرکولاتور، بسته به جنس بدنه و پروانه، برای مصارف و کاربری‌های مشخصی استفاده می‌شود.

پمپ‌های سیرکولاتور بسیار کم‌صدا کار می‌کنند و دور موتور آن‌ها چیزی بین ۱۵۰۰ و ۳۰۰۰ دور است. پمپ سیرکولاتور مکش منفی نداشته، مصرف انرژی‌اش بهینه است، و در رده‌بندی مصرف در رده‌های A و B قرار می‌گیرد.

پمپ‌های سیرکوله نصب آسان و هزینه‌های نگهداری پایینی دارند و تنوع مدل و سایز در آن‌ها بسیار بالا است. پمپ سیرکولاتور را به نام‌های پمپ آب در گردش، پمپ آب گرم، پمپ خطی و پمپ سیرکوله هم می‌شناسند.

پمپ سیرکولاتور چه انواعی دارد؟

پمپ‌های سیرکولاتور در انواع زیر موجودند:

پمپ آب گرم: در مواقعی که برای تأمین آب گرم مصرفی، از مبدل حرارتی و یا از منبع کوئلی آب گرم ایستاده استفاده شود، باید از یک پمپ آب گرم برای سیرکولاسیون آب گرم شوفاژ استفاده کرد.

پمپ برگشت آب گرم مصرفی: این پمپ با به گردش در آوردن آب گرم در داخل لوله‌ها و مخزن آب گرم، کمک می‌کند که همیشه آب گرم در نزدیک‌ترین نقطه در دسترس باشد.

پمپ گردش آب شوفاژ: از این پمپ‌ها زمانی استفاده می‌شود که به گردش آب گرم در سیستم گرمایش مرکزی و منطقه‌ای و یا به گردش آب در سیستم آب گرم خانگی نیاز داشته باشیم.

ساختار و قطعات پمپ سیرکولاتور

پمپ سیرکولاتور از اجزاء و قطعات زیر تشکیل شده است:

– الکترو موتور

– یاتاقان

– چرخ گردان پره‌دار یا پروانه

– کاسه نمد

– دهانه تخلیه

– دهانه مکش

– موتور

– دینام

– واسطه

– واسطه تبدیلی

– شفت (یا شافت یا محور)

– کوپلینگ

پمپ سیرکولاتور چه کاربردی دارد؟

پمپ‌های سیرکولاتور بسته به نوع و جنس‌شان کاربرد‌های متفاوتی دارند. به‌عنوان مثال می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

سیرکوله کردن آب گرم و آب سرد در دما‌های ۱۰- تا ۱۳۰ درجه سانتی‌گراد به‌وسیله پمپ سیرکوله انجام می‌شود.

برای سیرکوله کردن آب گرم و آب سرد در سیستم تهویه هوا، رادیاتور‌ها، سیستم گرمایش از کف و همین‌طور سیستم گرم کردن آب هم از پمپ سیرکولاتور استفاده می‌شود.

از پمپ‌های سیرکولاتور خطی با بدنه و پروانه از جنس استیل، جهت جا‌به‌جایی انواع سیال‌های شیمیایی، صنعتی و سیستم‌های شستشو در صنعت استفاده می‌شود.

از پمپ سیرکوله برای سیرکوله کردن آب داغ، برای سیستم‌های تأسیساتی و تهویه مطبوع استفاده می‌شود.

کاربری پمپ‌های سیرکولاتور مختلف را می‌توان در سیستم‌های شستشوی صنعتی، سیستم‌های گرمایشی خانگی، سیستم‌های سرمایشی خانگی، سیستم‌های گرمایشی صنعتی و سرمایشی صنعتی هم یافت.

پمپ سیرکولاتور از پر‌مصرف‌ترین و محبوب‌ترین پمپ‌ها در صنعت تأسیسات هستند.

پمپ آب در گردش، وظیفه گردش آب تا دمای ۱۴۰ درجه سانتی‌گراد را در سیستم‌های گرمایش و حرارت مرکزی، بر عهده دارد.

انتقال آب از سیستم گرمایش مرکزی و تهویه هوا در موارد کاربری اداری، تجاری و صنعتی هم با کمک پمپ سیرکولاتور انجام می‌گیرد.

از این پمپ‌ها در استخر‌ها، پکیج و شوفاژ‌ها هم استفاده می‌شود.


برچسب: ،
امتیاز:
 
بازدید:

+ نوشته شده: ۱۰ مرداد ۱۴۰۰ساعت: ۰۲:۲۰:۵۶ توسط:Bevis موضوع: معماری نظرات (0)