وبلاگ جامع صنعت ساختمان وبلاگ جامع صنعت ساختمان .

وبلاگ جامع صنعت ساختمان

آشنایی با معانی رنگ در معماری سنتی

                          

سفید (نور): رنگ سفید معنای عالم روح و فرشتگان را دارد. در سفر پیغمبر (ص) به معراج، وی بعد از گذر از عرش مجید، همه فرشتگان و اسب رفرف که وی را به ملاقات خدا برد را سفید توصیف می نماید. به همین خاطر در مساجد، آیات با رنگ سفید در زمینه لاجوردی نوشته می شود.

رنگ گندمگون آجر و اکر: اگر گچ سفید و سفیدکاری نماد روح باشد، رنگ گندمگون آجر(کرم قهوه ای) می تواند نماد جسم باشد و ایوانهای فیروزه ای و سفید وسط نمای ساختمان نماد حرکت از جسم به روح.

لاجوردی: رنگ آسمان شب. مومن سحرخیز این رنگ را دوست دارد و با آن آرامش می یابد. در حقیقت این رنگ انسان مومن عارف را به یاد نماز شب می اندازد. البته از نظر روان شناسیِ رنگ نیز این رنگ آرامش بخش است.

قرمز، صورتی و رنگ های طیف گرم: رنگ آتش و رنگهای گرم که انسان را به یاد دنیای مادی و آتش جهنم می اندازد. قالی های ایرانی همگی رنگ قرمز دارند. این بدان معنا است که دنیا باید زیر پای تو باشد و تو موجودی آسمانی هستی. از طرفی تیره بودن و فشار رنگ گرم قرمز باعث می شود انسان کشش بیشتری به سمت بالا و حرکت استعلایی پیدا کند.

اگر بخواهیم یک تناظر یک به یک میان رنگ قرمز و هندسه های مربع، مثلث ، دایره برقرار کنیم؛ هندسه دایره به خاطر زنانه بودن از همه به رنگ قرمز و طیف گرم نزدیکتر است.

آبی، سبز، فیروزه ای و طیف سرد رنگ: رنگ آسمان و رنگ سرد بهشت. گنبدها اکثرا فیروزه ای رنگ هستند و به انسان اعلام می کند که همانند آسمان بالای سرت فیروزه ای و سبز و آبی و پاک باش. در تناظر یک به یک می توان آبی را با مردانگی و مربع و عقلانیت متناظر دانست.

طیف خاکستری (سیاه و سفید): رنگ نبودن، استفاده از این رنگ در دین کراهت دارد. رنگ عزاداری و غم و اندوه از دست دادن عزیزان. در یک تناظر یک به یک می توان این رنگ ها را با هدف گرایی و جهات جلو، عقب و هندسه مثلث و هدف گرایی متناظر دانست. هرچه روشنتر و خالص تر (حذف خاکستری) و هرچه خاکستری بیشتر، رنگ پخته تر و جا افتاده تر.

طلایی: رنگ گوساله سامری که به گفته قرآن شادی بخش است. استفاده از این رنگ بعنوان متریال با ارزش طلا در گنبد ائمه نماد کاخهای ایشان از طلا و زمرد و یاقوت و سنگهای قیمتی می باشد.


برچسب: معانی رنگ در معماری سنتی، رنگ در معماری، معماری سنتی، نور و رنگ در معماری، تاثیر رنگ در معماری سنتی، رنگ فیروزه ای در معماری اسلامی،
امتیاز:
 
بازدید:

+ نوشته شده: ۶ آبان ۱۳۹۸ساعت: ۱۲:۲۵:۴۳ توسط:Bevis موضوع: معماری نظرات (0)